Početna Novosti Zagreb i mitologija: Solarni pleksus Europe na Otoku hrvatske mladeži

Zagreb i mitologija: Solarni pleksus Europe na Otoku hrvatske mladeži

3662
0
Foto: prikrivenisimboli.blogspot.com

U posljednjih nekoliko godina, domaći InMusic festival razvio se u istinski glazbeno-kulturni spektakl, poznat i priznat u globalnim razmjerima. Benefiti održavanja ovakvog spektakla na domaćem terenu su višestruki, a osim što u očima strane populacije odlično pozicionira Hrvatsku i grad Zagreb, festival djelomično funkcionira i kao vrhunski promotor “Otoka hrvatske mladeži” među domaćom populacijom.

Međutim, prilikom pripreme ovog teksta, upitali smo mnoge naše sugrađane znaju li gdje se u Zagrebu nalazi instalacija pod nazivom “Solarni pleksus Europe” ili znaju li što predstavlja ono naizgled razbacano “kamenje” na drugoj strani jarunskog jezera. Odgovori su uglavnom bili odmahivanja glavom. Upravo smo iz tog razloga odabrali ovu temu te smo prilikom istraživanja došli do Nevena Ivete, Zagrepčanina koji se u svom blogu “Zagreb – prikriveni simboli grada” već bavio simbolikom, značenjem i namjenom ove lokacije.

Za početak, od kada datira ova umjetnička instalacija i tko je autor?
Autor je slovenski umjetnik Marko Pogačnik, a instalacija je nastala 2005. godine nakon suradnje autora, Sirion centra za očuvanje prirode te RŠC Jarun.

solarni pleksus europe

Što se zapravo skriva iza naziva “Solarni pleksus Europe”?
Prvo trebam napomenuti da se jedan od vitalno-energijskih tokova na Zemlji (Pogačnik ih je simbolički nazvao “Zmajeve brazde”), a koji Europu opskrbljuje životnom energijom, proteže od otoka Krete pa sve do Islanda. Usporedimo li taj tok sa svojevrsnom kralježnicom Europe, možemo reći kako raspoređena područja na tom pravcu zapravo funkcioniraju kao čakre kod ljudi. Tako je područje Krete korijenska čakra, Balkan je sakralna i spolna čakra, Njemačka je srčana čakra, sve do Islanda koji je krunska čakra ili Krunski centar Europe. Grad Zagreb nalazi se na području pupčane ili čakre solarnog pleksusa, iz čega ovo umjetničko djelo crpi svoje ime. Zanimljivo je da se taj obrazac zaista ocrtava i u našoj “stvarnosti”. Sjetite se da kolijevkom zapadne civilizacije smatramo Grčku, dok je Island po kolektivnoj svijesti najnapredniji, sjetite se njihovih poteza prema bankama.

Od kojih se oblika sastoji? Kako to izgleda iz zraka?
Izgled Solarnog pleksusa Europe, prema mojem mišljenju, pokazuje kombinaciju muško – ženskih simbola. On je, pojednostavljeno gledano, kružnog oblika što simbolizira ciklička gibanja u Univerzumu koja su pod utjecajem ženskog aspekta. Međutim, zrake koje izbijaju iz kamenoga kruga podsjećaju na Sunce koje je simbol muškog aspekta u Univerzumu. Kao cjelina, ovo zdanje prenosi poruku unije polova i ravnoteže koja je oblikom (arhetipom) razumljiva elementarnim bićima svih dimenzija uključujući i čovjeka.

Možete li nam malo više reći o kozmogramima koji su uklesani u kamenju?
Kozmogrami izliveni u bronci i utisnuti u 61 megalit, od kojih se i sastoji ova instalacija, arhetipski su crteži koji imaju funkciju da elementarnim bićima svih razina i dimrenzija, kao i ljudskoj podsvijesti, prenesu arhetipsku poruku o povezanosti ovog mjesta, kao čakre solarnog pleksusa, sa ostalim dijelovima Europe. Osim toga, ova instalacija funkcionira i kao svojevrsna os svijeta (axis mundi) koju slikovito možemo shvatiti kao “štapić od ražnjića” jer probija i međusobno povezuje nekoliko dimenzija prostora kroz koje svi mi egzistiramo. Na taj način, ovu instalaciju možemo shvatiti i kao prolaz između svjetova.

Jedna od linija orijentirana je prema zalasku sunca na jedan točno određen datum?
Ovdje se radi o mom osobnom zapažanju i teoriji za koju, kao i kod alternativnog naziva “Zagrebački Stonehenge” kojim sam se poigravao, nisam siguran koliko uporišta ima u autorovoj namjeni. Ipak, poigravajući se sa aplikacijom Google Earth i testirajući Pogačnikovu instalaciju kroz povezanost sa ritmovima koji vladaju u prirodi, zamijetio sam da jedna od “zraka” kamenoga kruga pokazuje smjer koji se poklapa s točkom zalaska Sunca na dan uoči blagdana Svetog Jurja. Zašto je to važno? Zato jer se u toj činjenici očituje povezanost nekoliko razina stvarnosti. Primjerice, ime Juraj je vrlo slično hidronimu Jarun, zatim treba reći da Sv. Juraj prema mitologiji ubija zmaja što nas veže uz Zmajevu brazdu na kojoj leži ova instalacija. Također, linija koja pokazuje na zalazak Sunca uoči blagdana Svetog Jurja ukazuje i na moguću povezanost ove instalacije s mitologijom.

Neven iveta

Što otkrivamo ako uđemo u mitološku pozadinu instalacije?
Teško je ukratko odgovoriti na ovo pitanje, mnogo je tu informacija i teorija te je potrebno mnogo istraživanja. Recimo to ovako, kako postoje teorije prema kojima je Jarun u dalekoj prošlosti zaista bio staroslavensko kultno mjesto, čini mi se da u poruci Solarnog pleksusa Europe postoji parabola koja sve nas, fiksirane za materijalnu razinu stvarnosti, povezuje s dalekom prošlošću kada su ljudi još uvijek bili svjesni elementarnih bića poput Jarila, staroslavenskog boga proljeća.

Mitovi o Jarilu i Sv. Jurju su povezani?
Tako je. Temeljni staroslavenski mit opisuje dvije sile u prirodi, Peruna i Velesa, čiji vječni sukob daje energiju izmjeni godišnjih doba. Jarilo je Perunov sin kojeg Veles otima i on kao takav predstavlja antropomorfnu energiju vegetacije. Mitologija kaže da je on pred proljeće pobjegao i ubio Velesa, čiji je simbol u Slavena bio Zmaj, te krenuo prema ocu koji je prebivao u krošnji svetog stabla svijeta. Sve se ovo zaista i događa u stvarnosti kada, pred proljeće, sokovi cirkuliraju stabljikama bilja. Mit o Jarilu koji ubija zmaja tako je poslužio kao model za priču o svetom Jurju koji je odbio odreći se kršćanstva te je stradao u progonu kršćana za vrijeme Dioklecijana. Model ubijanja zmaja kršćanska ikonografija preuzela je kao simbol moralne pobjede svetog Jurja spram pogana.