Početna Izbor Povodom donacije Mate i Rumjane Meštrović – o reljefu Domagojevi strijelci

Povodom donacije Mate i Rumjane Meštrović – o reljefu Domagojevi strijelci

224
0

Donacijom Mate i Rumjane Meštrović kamenoga reljefa Domagojevi strijelci (1955.), djela Ivana Meštrovića (Vrpolje, 1883. – South Bend, Ind. SAD, 1962.), fundus Muzeja Ivana Meštrovića – Atelijera Meštrović obogaćen je za iznimno ostvarenje iz američkoga razdoblja (1947. – 1962.), koje je u odnosu na ostale periode slabije zastupljen u zagrebačkoj kolekciji. Važan je to nastavak darivanja obitelji Meštrović, otpočetoga donacijom samoga Ivana Meštrovića iz 1952. godine, zahvaljujući kojoj su Muzeji Ivana Meštrovića nastali. Donacije su nastavili i Meštrovićeva supruga Olga, kćer Marica, te sin Mate sa suprugom Rumjanom.

Reljef Domagojevi strijelci predstavlja vraćanje temi i kompozicijskom obrascu, koje je razrađivao još tu vrijeme Prvoga svjetskog rata. Godine 1917. u Cannesu načinio je sadreni reljef istoga naslova i veoma slične kompozicije, kojega je poklonio svojem dugogodišnjem prijatelju, Robertu Williamu Seton-Watsonu, britanskom političkom aktivistu i povjesničaru, koji je bio autor predgovora i suorganizator Meštrovićevih izložaba u Londonu (Victoria and Albert Museum, 1915.; Grafton Gallery, 1917.). Reljef je 2005. godine otkupljen od nasljednika Seton-Watsona za fundus Tate Gallery u Londonu.

Umjetnik je načinio više crteža, skica koje prate reljef iz 1917., a istoj se temi vraća na litografiji koju je 1923. otisnuo u sklopu Mape litografija, koja sadrži 21 grafički list. Također, temi se vratio i 1931. godine oblikujući medalju Sokolski slet. Američki reljef predstavlja novo promišljanje teme kojom se referira na hrvatsku povijest. Nacionalna povijest nije bila u velikoj mjeri prisutna u njegovu opusu. Spomenimo recimo litografiju iz rečene mape, Domagojevi borci, kao i crteže na istu temu.

U kamenom reljefu kipar transponira kompoziciju iz 1917., zadržava isti broj strijelaca, njih sedam, te ih dovodi u istu ravan. Ivan Meštrović je sličan način ritmičnoga nizanja figura u profilu više puta primjenjivao na svojim djelima, poput primjerice na reljefu Canadian War Memorial iz 1918. godine.

 

Barbara Vujanović, viša kustosica Atelijera Meštrović

Odgovori

Please enter your comment!
Please enter your name here