Početna Grad Zagreb 20 zanimljivih podataka o zagrebačkoj uspinjači koje (možda) niste znali

20 zanimljivih podataka o zagrebačkoj uspinjači koje (možda) niste znali

1129
0

Zagrebačka „stara dama“ kako joj često tepaju, pravi je simbol Zagreba i uvijek na svim popisima 10 znamenitosti koje obavezno treba posjetiti pri turističkom razgledu grada. Potpuno zasluženo.

Možda pokoji podatak od dvadeset koji su pred vama niste znali ili ste ga zaboravili!?

1. Kao i većina noviteta u ovom gradu, najava izgradnje uspinjače izazvala je kod dijela građanstva revolt i protivljenje gradnji.

2. Nekad davno prije doba uspinjače ispod kule Lotrščak postajao je poljski puteljak koji je u 18. stoljeću uređen u zmijoliki put, a do gradnje uspinjače postojale su i drvene stube na željeznoj konstrukciji  (do nešto više od pola brijega) koje je izgradio poznati urbanist Milan Lenuci.

3. Građevinar i inicijator izgradnje uspinjače D.W.Klein u početku je špijao i pratio broj ljudi koji se penje/spušta na Gornji grad preko Bregovite ulice (danas Tomićeva) i zaključio je poslovnu isplativost projekta kojeg je uskoro pokrenuo.

4. D.W.Klein nema nikakve poveznice s Franjom Kleinom ( graditelj i projektant zagrebačke sinagoge, palače Prve hrvatske štedionice, zgrade Glazbenog zavoda…), osim prezimena i građevinskih ideja.

5. Svakih 10 minuta (osim u slučaju hitne vožnje kada kabine kreću odmah), uspinjaču pokreću 2 djelatnika ZET-a, jedan na donjoj, a jedan na gornjoj postaji.

6. Uz pozitivnu odluku nadležne službe ZET-a, uspinjaču možete iznajmiti za 3.000 kn (bez PDV-a) na jedan sat.

7. Danas vožnja u jednom smjeru traje točno 64 sekunde, tijekom povijesti vožnja je trajala i ispod minute.

8. Uspinjača svake godine ide na redovni remont koji traje 2 do 3 tjedna za vrijeme kojih „stara dama“  ne prometuje.

9. Zagrebačka uspinjača se ubraja među najkraće žičane željeznice namijenjene javnom prometu na svijetu po dužini pruge (66 m) i trajanju vožnje (64 sek). Uspinjača Montmartre u Parizu (108 m, 90 sek), Angels Flight u Los Angelesu (91 m, 45 sek), Falls Incline na Slapovima Niagare (60 m, 62 sek).

10. Uspinjača je najstarije(godinu starije od konjskog tramvaja) i najsigurnije sredstvo javnog prijevoza u Zagrebu. Za razliku od mnogih drugih gradskih uspinjača u svijetu, nikad nije imala nikakvu, pa ni najmanju, nesreću.

Kula Lotrščak i uspinjača

11. Uspinjača je od početka rada do 1929. godine imala odjeljke prvog i drugog razreda. Prvi je bio na krajevima kabine (od kuda je bio dobar pogled), a drugi u sredini (gdje pogled baš nije bio dobar).  Cijena vožnje za prvi razred je naravno bila skuplja.

12. Uz mnoge predsjednike, zastupnike Sabora, gradonačelnike, nadbiskupe i velikaše, uspinjača je 2016. godine prevezla i engleskog princa Charlesa i vojvotkinju Camillu.

13. Na dan službenog početka gradnje uspinjače, u Parizu je za posjetitelje otvoren Eiffelov toranj ( 06.05.1889.).

14. Kabine kao i ostali strojni dijelovi uspinjače naručeni su od poznate mađarske tvrtke Ganz koja je dvije godine nakon službenog otvaranja preuzela vlasništvo nad uspinjačom.

15. Četrdeset godina nakon početka izgradnje (kako je i pisalo u ugovoru između grada i Kleina) uspinjača je prešla u gradsko vlasništvo.

Prema glasanju čitatelja u jednom poznatom svjetskom turističkom časopisu 2014. godine, zagrebačka uspinjača je proglašena drugom najboljom uspinjačom u Europi iza lisabonske Ascensor da Bica.

17. Prošle godine uspinjača je prevezla više od 800.000 ljudi.

18. Zbog financijskih problema uspinjača nije vozila od kraja 1969. do polovice 1974. godine, u novije doba početkom 2015. godine nije bila u funkciji desetak dana zbog manjeg oštećenja jednog utega.

19. Uz katedralu, uspinjača je najčešći motiv na zagrebačkim suvenirima koje izrađuju obrtnici grada Zagreba.

20. Poznatu plavu boju kabine su dobile nakon generalke 1947. godine.